Samarbete ger framgång.

Satsa på samarbete med branschkollegor för att möta utmaningarna! Uppmaningen är riktad till landets medelstora och mindre bussresearrangörer och kommer från Göran Grell. Han är vd och delägare i RK Travel Group, landets största grossistföretag i resebranschen. Samarbete är medlet för de mindre och medelstora arrangörerna att behålla och öka sin marknadsandel, säger Göran Grell som varnar för att nästa år kan bli tuff.

Som ett stort grossistföretag med många kunder i såväl Sverige som i andra nordiska länder har RK Travel Group en närmast unik överblick när det gäller utvecklingsmönster och trender i branschen.

Göran Grell ser framför sig flera utmaningar för de mindre och medelstora arrangörerna. Det gäller både i ett lite längre perspektiv, men även på relativt kort sikt. För RK är det dessutom viktigt att arrangörerna kan behålla sina marknadsandelar och helst öka dem. De utgör ju en mycket stor del av RK:s kundbas.

Katalysator
RK Unite har Göran Grell valt att kalla idén om ett ökat samarbete mellan arrangörerna. Han menar att RK kan agera som något av katalysator för att hjälpa bussresearrangörer att etablera ett samarbete med kollegor som de inte konkurrerar med.

– Situationen för bussbolagen är lite som när linjetrafiken började upphandlas. Då kom ett antal stora företag in och de små, fina företagen marginaliserades och fick allt mindre trafik. Nu ser jag en liknande utveckling när det gäller bussresebranschen. Några stora företag har byggt upp omfattande system av anslutningsbussar och fiskar upp allt, likt stora trålare, säger Göran Grell.

– De har ett bredare sortiment, en högre genomförandegrad och lägre priser eftersom de i kraft av sin storlek kan pressa priserna. Genom anslutningsbussarna har de byggt ett effektivt system med en knutpunkt där de kan fylla sina bussar till de olika resmålen.

Samtidigt, konstaterar Göran Grell, kanske en mindre arrangör bara får ihop 18 resenärer till en avgång och måste ställa in en månad innan avresa. Då försvinner resenärerna till någon av de stora och det lilla företaget får aldrig chansen att komma igen. Det mindre företagets konkurrenskraft är med andra ord betydligt sämre.

Tufft 2024
Göran Grell konstaterar också att storföretagen erbjuder ett betydligt bredare sortiment medan den mindre arrangören kanske sitter med tio eller femton resor i programmet. Det bidrar också till att de mindre tappar affärer.

– Ytterligare ett hot är de kraftiga prishöjningarna på hotell och mat: i Norden cirka 25 – 30 procent, i Tyskland också cirka 30 procent och 10 – 15 procent vid Medelhavet. Bakom det ligger valutaeffekter, inflation och att hotellen passar på att trycka upp sina priser eftersom det har gått bra för dem de senaste åren. Även om bussbolagens kunder inte påverkas lika mycket som många andra av räntor och andra kostnadsökningar kan det bli så att några avstår att resa. Och tappar man fem – sex resenärer hamnar man på den kritiska nivå där det kan bli nödvändigt att ställa in.

– Därför kan det bli tufft nästa år. Och då gäller det att samarbeta, att vara entreprenör som driver sin egen affär men samverkar med andra. I grunden gäller det att få iväg sina resor på en tuffare marknad, att få en bättre beläggning på bussen och därmed bättre lönsamhet samt att bredda sitt sortiment. Genom att samarbeta med ett annat företag kan man kanske ha 20 resor i sitt sortiment istället för tio och man ökar antalet varma säten, säger Göran Grell.

Ytterligare en fördel med ökat samarbete som han vill lyfta fram är att det är ett sätt att möta den brist på bussförare och reseledare som finns idag. Han pekar också på att det miljömässigt är bättre med en välfylld buss än en halvfull.

RK kan fungera lite som en bussbranschens egen Tinder, skrattar Göran Grell. Foto: Ulo Maasing.

Identitet
De flesta medelstora och mindre bussreseföretag är familjeföretag som är angelägna om sin identitet. Riskerar de inte att förlora den genom att samarbeta med andra om sina resor?

– Jo, men man måste tänka att om man inte ger, får man heller inget. Det handlar om att ge en del för att få köra mer. Det gäller också att hitta en partner som är rätt. Kanske kan man vara två eller tre företag som jobbar ihop, som tänker på samma sätt, som behandlar sina kunder på samma sätt och har en kvalitetsnivå som stämmer överens med det egna företaget, säger Göran Grell.

Ett lyckat exempel som ha lyfter fram är Resemakar´n i Vänersborg och Vikingbuss i Linköping som samarbetar sedan flera år.

– De har tagit marknadsandelar tack vare samarbetet. Och de talar också om för kunderna att de resor det gäller genomförs i samarbete med det andra företaget. Men de stör inte varandras marknad alls eftersom företagen arbetar på var sin sida om Vättern.

Bussbranschens Tinder
Nu vill RK bidra till en ökad samverkan bland bussföretag. Till en början går man ut till några tiotal av sina kunder. För dem som redan har någon partner vill RK bidra till att utveckla samarbetet. Företag som inte har någon partner idag kan RK med sin kunskap om branschens företag hjälpa till att föra samman med andra.

– Lite grann som en bussbranschens Tinder, skrattar Göran Grell med hänvisning till datingappen med samma namn.

– Vill man sedan utveckla samarbetet och samproducera resor hjälper vi gärna till. Vi börjar med de lite större där vi ser att det finns klara synergier. Men vi är absolut beredda att hjälpa även de små. Dessutom finns det nu också ett systemstöd, Travelize, som gör det enkelt för bussföretagen att samverka.

PÅ RK:s TUR-mässa den 21 mars kommer de första resultaten av RK Unite att presenteras. Där kommer också Vikingbuss och Resemakar´n att berätta om sina erfarenheter av samarbetet.

– Målet är att för 2024 få till två, tre eller fyra nya samarbeten, men vi siktar framför allt på 2025 med ambitionen att nå 20 samarbeten, alltså 40 bussbolag, säger Göran Grell.